سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی

ریش

 

 

تراشیدن موهای صورت (ریش) با تیغ یا با ماشین ها ی ته زن، به گونه ای که دیگران بگویند که در صورت او ریش نیست، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 

در این مقاله دو سوال احکام را که مربوط به مردان است مورد بررسی قرار می دهیم:

سوال: حکم برداشتن موهای روی گونه (با موچین) برای مردان چیست؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این س?ال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولی اصلاح جزیی و مرتب کردن بعضی از قسمتها که منظره خوشایندی ندارد، اشکالی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

مانعی ندارد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

جایز است.

(توجه:  استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

سوال: اصلاح صورت و از بین بردن موهای بدن با ماشین های ته زن و انواع دیگر برای مرد چه حکمی دارد؟

تراشیدن موهای صورت (ریش) با تیغ یا با ماشین ها ی ته زن، به گونه ای که دیگران بگویند که در صورت او ریش نیست، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

البته تراشیدن قسمتی از ریش هم در حکم تراشیدن همه ی ریش است[1].[2]

لذا تراشیدن موهای گونه و گلو و پشت گردن که به آن ریش گفته نمی شود و همچنین موهای زیر بغل و ...، با وسایل یاد شده، اشکال ندارد.

لازم به تذکر است که اسلام به پاکیزگی توجه ویژه ای کرده است و به تراشیدن موهای زاید بدن، تاکید ورزیده است.

در ذیل توجه شما را به این توصیه های بهداشتی جلب می کنیم:

1- تراشیدن موی سر و یا نگه داری آن، همراه با شست و شو و شانه، مستحب است.[3]

2- تراشیدن موی شارب یا بالای لب[4] ، موی بینی[5] و موی زیر بغل[6]، مستحب است.

3- تراشیدن موی میان دو پا و پشت زهار، نشانه ایمان به ذات حق تعالی و قیامت است و از سنت رسول اسلام (صلی الله علیه و آله) است.[7]

4- تراشیدن موهای قسمت های دیگر بدن، باعث پاکی و دیگر خاصیت های جسمانی و روانی است و نگه داشتن آن ها باعث ضررهای جسمانی و روانی است.[8]

 

پی نوشتها:

[1] استفتآت حضرت امام خمینی، ج2، ص 30، س 79، ص 31، س 81، ص 32، س 84؛ مجموعه استفتآت جدید، حضرت آیة الله مکارم شیرازی، ص 156؛ جامع الاحکام حضرت آیة الله صافی گلپایگانی، ج 2، ص 182.

[2]روییدن ریش در صورت مرد، پس از دعای آدم (علیه السلام) بود که عرض کرد: پروردگارا حسن و جمال مرا زیاد کن! که ذات حق تعالی خطاب کرد ک ریش را زینت تو و فرزندانت تو، تا قیامت قرار دادم. در روایتی از رسول اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است که ریش ها را بلند بگذارید تا شبیه یهودیان و گبران مباشید. نک: حلیة المتقین، باب پنجم، فصل چهارم و پنجم.

[3] حلیة المتقین، باب پنجم، فصل سوم.

[4] در روایات وارد شده است: گرفتن شارب از سنت رسول اسلام (صلی الله علیه و آله) است و شارب بلند جای شیطان است و گرفتن شارب باعث زیادی رزق، رفع غم و وسوسه و امان از خوره است و کسی که شارب نگیرد از ما نیست. حلیة المتقین، باب پنجم، فصل چهارم.

[5] کندن موی بینی باعث زیبایی صورت است. حلیة المتقین، باب پنجم، فصل هفتم.

[6] موی زیر بغل جای شیطان دانسته شده است. البته درباره ی طریقه ی ازاله ی آن آمده است: دارو کشیدن بهتر از تراشیدن و تراشیدن بهتر از کندن است. همان، فصل هفتم.

[7] تراشیدن آن، نشانه ی ایمان و از سنت رسول اسلام (صلی الله علیه و آله) است، همان، فصل هشتم.

[8] تراشیدن موهای بدن باعث قوت و فربهی بدن و رفع دلگیری و پریشانی خاطر، باعث پاکی بدن و از اخلاق انبیاء است. همان، فصل نهم.