سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی

رشد دانش و صنعت از انسان های فعال گذشته، آدم هایی ساخته است که کمتر حال و حوصله ورزش دارند و کوچکترین مسیر های زندگی خود را با وسائل نقلیه شخصی از جمله موتور و ماشین طی می کنند و به همین جهت روزانه با بیماری های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.

  زندگی قرن بیست و یک ،غذاهای مفید و پر انرژی سنتی را به فراموشی سپرده است و در مقابل ، فست فودها و ساندویج های آماده را به انسان معرفی می کند، که به جرأت می توان گفت این جایگزینی یکی از بزرگترین خیانت های تکنولوژی به آدمی است، اما بسیاری این خیانت را ، بالا رفتن سطح رفاه زندگی قلمداد می کنند و به راحتی از کنار آن می گذرند.

 
صنعت و تکنولوژی، جهان به آن عظمت را به دهکده ای کوچک و حقیر تبدیل کرده است که افراد به راحتی و با یک چشم به هم زدن می توانند با هم در ارتباط باشند و یک پیام کوتاه چند خطی می تواند در عرض چند ثانیه به گوش میلیون ها نفر برسد .

 
از جمله دست آوردهای مهم تکنولوژی برای زندگی انسان ،فضای مجازی و اینترنت است که با وجود فوائد بیشمار خود، زندگی بسیاری از انسان ها را به خطر انداخته است و روزانه افراد زیادی به وسیله ارتباط با این تکنولوژی ، دنیا و آخرت خود را نابود می کنند و خود را در وادی هلاکت و بدبختی قرار می دهند .

 
در فضای مجازی آنچه بیشتر مورد توجه است ،خطرات این تکنولوژی برای چشم آدمی است که هر لحظه می تواند با نمایش صفحات مختلف ،دام بزرگی را برای شما فراهم کند و اگر شیوه تعامل با آن را ندانید ، حتماً در دام این صفحه های به ظاهر زیبا خواهید افتاد.

 
از جمله مسائلی که در این فضا به صورت گسترده به چشم می خورد عنوان هایی از این قبیل است: (عکس های +18 )(تصاویر +18) (ورود زیر 18 سال ممنوع) (کلیپ های +18)

هدف اصلی این قبیل عناوین این است که می خواهند به خواننده القاء کنند که این صفحات حاوی عکس های مبتذل و مستهجن و غیر اخلاقی است که تنها افراد بالای 18 سال می توانند از آنها دیدن کنند و نوجوانان هفده و یا شانزده ساله اجازه ورود به این صفحات را ندارند .

 
آنچه عملاً شاهد آن هستیم کنجکاوی بیش از حد افراد به این عناوین است که بعضاً حاضر هستند به هر قیمتی از محتویات این صفحات اطلاع پیدا کرده و آنها را مشاهده کنند .

 
اکنون با ما همراه باشید تا دیدگاه قرآن مجید و روایات اسلامی را پیرامون مشاهده این قبیل صفحات اینترنتی بررسی کنیم :


آیا از دیدگاه قرآن مشاهده صفحات مخرب برای افراد بالای هجده سال مجاز است؟

 
جواب: آنچه در آیات الهی در مورد مشاهده تصاویر مبتذل بیان شده است این است که:

 
(قُل لِّلْمُ?ْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ : به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است.») (النور : 30)

 
طبق این آیه شریفه ، رسیدن به سن قانونی هجده سال هیچ گونه مجوزی برای مشاهده تصاویر مستهجن و کلیپ های ضد اخلاقی نیست و هیچ مسلمان و م?منی حق مشاهده این گونه صفحات مخرب را ندارد، چرا که دیدن این صفحات می تواند پاکدامنی شما را با خطرات جدی مواجه کند و تنها مسئله ای که در این آیه به آن اشاره نشده است، شرط سنی است و این مسئله به عنوان یک تکلیف شرعی و قرآنی بر عهده هر مسلمان و مخصوصاً جوانانی که سن آنها به هجده سال رسیده است می باشد، چرا که بر خلاف تصور رایج این دسته از افراد در نقطه حساسی از زندگی به سر می برند و تحریک پذیری آنها نسبت به بقیه سنین بیشتر است.
 آیا از دیدگاه روایات ، مشاهده صفحات اینترنتی مستهجن برای افراد بالای هجده سال مجاز است؟

 
در روایات اسلامی مسئله نگاه یکی از مسائلی است که در ارتباط با آن روایات متعددی بیان شده است اما از هیچ یک از این روایات نمی توان استفاده کرد که هجده سالگی مجوزی است برای نگاه حرام و با رسیدن به سن هجده سال می توان به راحتی از سایت های مختلف بازدید کرد و این اطمینان را به خود داد که این سایت ها و وبلاگ ها هیچ آسیبی برای شما نخواهد داشت.

 
اکنون به یکی از روایات مهم در باب نگاه اشاره می کنیم که در آن افراد را در مواجه با یک صحنه گناه به دو دسته تقسیم می‌کند، آنجا که امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

 
(هرگاه یکی از شما زنی را دید و از او خوشش آمد به سراغ همسر خود برود زیرا نظیر آنچه دیده است در همسر خود او نیز هست .

 
شیطان را به خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند، اگر زن ندارد دو رکعت نماز بخواند و بسیار حمد خدا گوید و بر پیامبر و آل او صلوات بفرستد و آنگاه از خداوند مسئلت کند که از فضل خویش عطایش فرماید، خداوند از روی مهر و رافت خود نیاز او را برطرف خواهد ساخت.) (بحارالانوار ،ج10،ص 115)

 
آنچنان که در این روایت نیز مشاهده می کنید نه تنها افراد بالای هجده سال بلکه افراد متاهل نیز حق مشاهده صحنه های حرام را ندارند و متأهل و مجرد بودن و سن خاصی ،نمی تواند مجوزی برای ارتکاب گناه شود .

 
به امید آنکه با انجام دادن نگاه هایی که در روایات اسلامی  عبادت معرفی شده است از جمله انس و نگاه به صفحات قرآن مجید و همچنین نگاه محبت آمیز به چهره پدر و مادر بتوانیم چشم های خود را در برابر خطراتی که هر ثانیه ما را در فضای مجازی تهدید می کند بیمه کنیم .