سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی

دلیل درد مچ دست ، جلوگیری از درد مچ دست
علت درد مچ دست چیست و چگونه می توان درد مچ دست را درمان کرد؟ درد مچ دست علل های متفاوتی دارد و برای درد مچ دست درمان های خانگی وجود دارد که بسیار کاربردی می باشد.

علت درد مچ دست و بهترین راههای خانگی و طبیعی برای درمان و پیشگیری

درد مچ دست اغلب با پیچ خوردگی و یا شکستگی ناشی از جراحات ناگهانی ایجاد می شود اما همچنین می تواند ناشی از مشکلات طولانی مدت، مانند فشارتکرار شونده، ورم مفاصل و سندرم تونل کارپال باشد. از آنجا که عوامل زیادی می توانند منجر به درد مچ دست شوند، تشخیص علت دقیق می تواند دشوار باشد، اما تشخیص دقیق برای درمان مناسب ضروری و لازم است.

دلیل درد مچ دست

علائم درد مچ دست:

درد مچ دست بسته به علت ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال، درد آرتروز معمولاً مشابه دندان درد خفیف توصیف می شود، در حالی که سندرم تونل کارپال معمولاً باعث ایجاد سوزن سوزن شدن و احساس سوزش می شود، به خصوص در شب هنگام.

محل دقیق درد مچ دست تان نیز نشانه هایی را به پزشک خواهد داد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تمام درد مچ دست به مراقبت پزشکی نیاز ندارد , کشیدگی عضله و کشیدگی ماهیچه معمولاً با اعمال یخ، استراحت و داروهای ضد درد کاهش می یابد و درمان می شود. اما اگر درد و تورم بیش از چند روز طول بکشد و یا بدتر شود، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص و درمان به تاخیر افتاده می تواند منجر به بهبود ضعیف، کاهش محدوده حرکتی و ناتوانی طولانی مدت شود.

علل درد مچ دست:

آسیب به هر کدام از قسمت های مچ شما می تواند باعث درد شود و بر توانایی شما برای استفاده از مچ و دستتاثیر بگذارد.

آسیب به مچ دست:

اثرات ناگهانی:

زمانی که به سمت جلو حرکت می کنید، اغلب جراحات سطحی رخ می دهند. این می تواند باعث پیچ خوردن، کشیدگی عضله و حتی شکستگی شود. شکستگی ناوی شامل استخوان در انگشت شست است. این نوع شکستگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب در اشعه ایکس مشخص نشود.

درد مچ دست

علت درد مچ دست چیست؟

فشار مکرر از دلایل آسیب مچ دست:

هر فعالیتی که شامل حرکت مکرر مچ دست باشد - از ضربه زدن به توپ تنیس یا کار ویولن سل و رانندگی در خارج شهر- می تواند باعث تحریک شدن بافت ها در اطراف مفاصل و یا ایجاد شکستگی های فشاری، به ویژه هنگامی که شما این حرکت را ساعت ها بدون وقفه انجام می دهید، شود ؛ بیماری د کورواین یک جراحت فشاری تکراری است که باعث درد در پایه انگشت می شود.

-آرتروز:

آرتروز معمولی:

این نوع آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروفی که انتهای استخوان های شما قرار دارد، در طول زمان از بین می رود. آرتروز در مچ غیر معمول است و معمولاً فقط در افرادی رخ می دهد که مچشان در گذشته مجروح شده باشد.

آرتروز روماتوئید:

یک اختلال لست که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله می کند، روماتیسم مفصلی عموماً شامل مچ دست است. اگر یک مچ تحت تاثیر قرار بگیرد، دیگری نیز اصولا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بیماری ها و مشکلات:

سندرم تونل کارپال:

سندرم تونل کارپال وقتی رشد می کند که آنها فشار بر روی عصب میانی را افزایش می دهند و از تونل کارپال عبور می کند، این یک گذرگاه در قسمت کف دست شما است.

کیست غده عصبی در مچ دست:

این کیست ها، بافت های نرمی هستند که اغلب در قسمت مچ دست شما بوجود می آیند. کیست گانگلیون ممکن است دردآور باشد و درد می تواند با انجام فعالیت ها، بدتر شود.

درد مچ دست

دلایل آسیب رسیدن به مچ دست

بیماری کینبوک:

این اختلال نوعاً بر افراد بالغ جوان تاثیر می گذارد و شامل تحلیل رفتن و ضعف تدریجی یکی از استخوان های کوچک در مچ می شود. در بخش سلامت نمناک اشاره شده است که بیماری کینبوک زمانی اتفاق می افتد که عرضه خون به این استخوان به خطر افتاده باشد و به طور منظم صورت نگیرد.

عوامل خطر درد مچ دست:

درد مچ دست می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد - چه شما بی تحرک و نشسته باشید، چه خیلی فعال باشید و یا جایی بین آن ها قرار داشته باشید. اما خطر شما ممکن است با این موارد افزایش یابد:

مشارکت های ورزشی و آسیب های مچ دست:

آسیب های مچ دست در بسیاری از ورزش ها وجود دارند، چه آنهایی که شامل ضربه زدن ها هستند و چه ورزش هایی که فشار مکرری را روی مچ می آورند. این می تواند شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، ورزش هاکی و تنیس باشد.

کار تکراری:

تقریباً هر فعالیتی که دست و مچ دست شما را شامل می شود - حتی بافتن و زدن مو - اگر به اندازه کافی قدرت داشته باشد، اغلب ممکن است منجر به از کار افتادن درد مچ شود.

برخی بیماری ها یا شرایط خاص:

بارداری، دیابت، چاقی، روماتیسم مفصلی، و نقرس ممکن است ریسک ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهد.

دلیل درد مچ دست

درد مچ دست

پیش گیری از درد مچ دست:

جلوگیری از اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است منجر به آسیب های جدی به مچ دست شود، اما این نکات اساسی ممکن است برخی از موارد حفاظت را ارائه کنند:

استحکام استخوان برای جلوگیری از شکستگی:

دریافت مقادیر کافی کلسیم - 1000 میلی گرم در روز برای اغلب بزرگسالان و حداقل 1، 200 میلی گرم در روز برای زنان بالای 50 سال - می تواند به جلوگیری از شکستگی کمک می کند.

برای جلوگیری از آسیب به مچ دست از افتادن جلوگیری کنید:

به سمت جلو افتادن روی یک دست باز باعث بیش ترین آسیب مچ دست می شود.

برای جلوگیری از افتادن، کفش های معقول بپوشید.

وسایل خطرآفرین در خانه حذف کنید.

فضای زندگی خود را روشن کنی و در صورت لزوم در حمام خود میله هایی را نصب کنید.

از لوازم حفاظتی برای فعالیت های ورزشی استفاده کنید:

از محافظ مچ برای فعالیت های پرخطر مانند فوتبال، ورزش همگانی و ورزشی استفاده کنید.

توجه خود را به ارگونومی معطوف کنید:

اگر مدتی طولانی را روی صفحه کلید صرف می کنید، استراحت منظمی انجام دهید.

زمانی که تایپ می کنید، مچ خود را در یک موقعیت آرام نگه دارید.

یک صفحه کلید ارگونومیک و فوم یا پشتیبانی مچ می تواند به شما کمک کند.

در طی معاینه فیزیکی، پزشک شما ممکن است این موارد را انجام دهد:

-مچ دست شما را برای تحریکات، ورم یا ناهنجاری بررسی کند

-از شما بخواهد مچ دست تان را حرکت دهید، تا به دنبال کاهش در محدوده حرکت خود بگردید

-قدرت کنترل و قدرت بازوها را ارزیابی کند

-در برخی موارد، پزشک شما ممکن است آزمایش های تصویری، آرتروسکوپی یا عصب شناسان را پیشنهاد کند.

درد در مچ دست

روش های برای پیشگیری از درد مچ دست

تست های تصویر برداری برای تشخیص علل درد مچ دست:

اشعه ایکس:

این رایج ترین تست برای درد مچ دست است. با استفاده از مقدار کمی تابش، اشعه ایکس می تواند شکستگی استخوان یا علائم آرتروز را نشان دهد.

سی تی اسکن برای تشخیص علل درد مچ دست:

این اسکن می تواند نظرات مفصل تری از استخوان ها را در مچ شما فراهم کند و ممکن است شکستگی ها را تشخیص دهد که در معرض اشعه ایکس قرار دارند.

ام آر آی برای تشخیص علل درد مچ دست:

این تست از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر مفصل از استخوان های شما و بافت های نرم استفاده می کند.برای یک مچ دست، ممکن است شما بتوانید به جای یک دستگاه کامل MRI، بازوی خود را به دستگاه کوچک تری وارد کنید.

تشخیص علل درد مچ دست با سونوگرافی:

این تست ساده می تواند به تصویرسازی تاندون ها، رباط ها و کیست کمک کند.

آرتروسکوپی برای تشخیص علل درد مچ دست:

اگر نتایج آزمایش تصویربرداری غیرقابل حل باشد، پزشک ممکن است آرتروسکوپی انجام دهد، یک روش که در آن یک ابزار با اندازه مداد به نام آرتروسکوپ، از طریق یک شکاف کوچک در پوست شما وارد مچ دست شما می شود. این ابزار شامل یک نور و یک دوربین کوچک است، که تصاویر را بر روی یک صفحه تلویزیون پخش می کند. آرتروسکوپی استاندارد طلایی برای ارزیابی درد مچ دست بلند مدت در نظر گرفته می شود ؛ در برخی موارد، پزشک شما ممکن است مشکلات مچ را از طریق آرتروسکوپ ترمیم کند.

دلیل درد مچ دست

 روش هایی برای تشخیص علل درد مچ دست

تست های عصبی برای تشخیص علل درد مچ دست:

در صورتی که به سندرم تونل کارپال مشکوک باشد، پزشک ممکن است دستور الکترومیوگرام (EMG) را تجویز کند.این تست تخلیه الکتریکی کوچک تولید شده در ماهیچه های شما را اندازه گیری می کند. یک الکترود نازک در ماهیچه قرار داده می شود و فعالیت الکتریکی آن زمانی ثبت می شود که ماهیچه در حال استراحت است و وقتی منقبض می شود. مطالعات هدایت الکتریکی نیز به عنوان بخشی از EMG انجام شد تا ارزیابی شود که آیا جریان های الکتریکی در محدوده تونل کارپال کاهش می یابد یا خیر.

درمان درد مچ دست:

درمان ها برای مشکلات مچ دست به شدت براساس نوع، مکان و شدت جراحت و نیز سن و سلامت کلی تان متفاوت است.

داروها برای کاهش درد مچ دست:

داروهای ضد درد از قبیل ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند ، البته فراموش نشود که همیشه مسکن های قوی توسط پزشک تجویز می شوند. یک درمانگر فیزیکی می تواند درمان های خاص و تمرینات برای آسیب های مچ و تاندون مفاصل را اجرا کند.

اگر شما به جراحی نیاز دارید، مشاور فیزیکی تان هم پس از عمل می تواند به توان بخشی کمک کند همچنین ممکن است از داشتن یک ارزیابی ارگونومیک که به عوامل محیطی که ممکن است به درد مچ کمک کند، بهره مند شوید.

اگر یک استخوان خرد شده در مچ خود داشته باشید، مهره ها باید طوری تنظیم شوند که استخوان به درستی التیام یابد. گچ گری یا اسپلینت می تواند در حین جراحی، قطعات استخوانی را با هم نگه دارد.

اگر دچار رگ به رگ شدگی و یا کشش مچ دست شده اید، ممکن است برای حفاظت از تاندون مجروح و یا رباط مجروحتان به هنگام درمان باید از اتل استفاده کنید. آتل مخصوصا با آسیب های بیش از حد ناشی از حرکات تکراری مفید است.

جراحی مچ دست:

در برخی موارد جراحی ممکن است ضروری باشد. نمونه ها عبارتند از:

جراحی شکستگی استخوان:

در برخی موارد، جراحی ممکن است برای تثبیت شکستگی استخوان به منظور اجازه درمان لازم باشد. جراح ممکن است نیاز به اتصال قطعات استخوان به هم با سخت افزار فلزی داشته باشد.

جراحی شکستگی استخوان

راه هایی برای درمان درد مچ دست

سندرم تونل کارپال:

اگر علائم شما شدید است، ممکن است نیاز به داشتن یک رباط داشته باشید که سقف تونل را باز می کند تا فشار روی عصب را کاهش دهد.

جراحی برای ترمیم تاندون یا رباط:

گاهی جراحی برای ترمیم تاندون ها یا رباط ها که از هم گسیخته شده اند، لازم است.

احتیاط ها و درمان های خانگی برای درد دست و مچ دست

در پاسخ به درخواست شما کاربران از بخش سلامت نمناک چندین روش خانگی و گیاهی برای تسکین درد مچ دست را در ادامه آورده ایم که به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید.

1. از مفصل خود بیش از حد استفاده نکنید:

بدون شک، این اولین قدم است که می توانید برای متوقف کردن درد مچ دست انجام دهید پس استراحت کنید و ببینید که آیا این کار برایتان کارساز است یا خیر.

2. ماساژ ملایم برای درمان درد مچ دست:

از یک عضو خانواده بخواهید که ناحیه درد را ماساژ دهد، این می تواند به تسکین درد با ترویج گردش خون کمک کند به این تاندون ها توجه کنید و بیشتر آن نواحی را ماساژ دهید.

درمان درد مچ دست

درمان های خانگی برای درمان درد مچ دست 

3. برای تسکین فوری، دستتان را در زیر آب داغ قرار دهید:

دقت کنید که دمای آب گرم در حد تحمل شما باشد، در صورت امکان مقداری نمک اپسوم به آب اضافه کنید و مچ خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید این مسکن به عنوان مسکن آنی و عالی عمل می کند.

4. برای درمان درد مچ دست از کمپرس یخ و یا داغ استفاده کنید:

برخی ممکن است تسکین درد را در کمپرس یخ پیدا کنند؛ برخی دیگر ممکن است کمپرس داغ را خوب ببینند. هر کدام را که دوست دارید را انتخاب کنید، یا می توانید از آن ها برای ترویج بهتر گردش خون در مچ خود و کاهش التهاب استفاده کنید.

5. برای درمان درد مچ دست، دستبند دستتان نکنید:

واضح است که این جواهرآلات، موانعی برای درمان شما خواهند بود، و اگر دست بندتان خیلی تنگ باشد، ممکن است باعث مشکلات جدی مانند فشار عصبی یا جریان خون محدود شود که احتمالاً باعث درد دست و مچ دست شما خواهد شد.

6. استفاده از یک بریس دست برای درمان درد مچ دست:

بریس دست به مچ شما کمک می کند تا اصطکاک را کاهش دهد. می توانید در هنگام کار از آن استفاده کنید، اما می توانید آن را در شب استفاده کنید و یا در حالی که استراحت می کنید تا از دست و مچ دست تان پشتیبانی بهتری بکنید.

7. برای درمان درد مچ دست روغن نعناع فلفلی بمالید:

این ممکن است خیلی عجیب به نظر برسد اما با دست و درد مچ خیلی خوب عمل می کند.روغن نعناع فلفلی را رقیق کنید و یا آن را با روغن دیگری مخلوط کنید، تا قدرت آن را افزایش دهید، وگرنه پوست شما را می سوزاند. یک نسبت از روغن نعناع و 3 - 4 نسبت روغن های دیگر مانند روغن زیتون یا روغن های گیاهی دیگر را با هم مخلوط کنید، به سادگی این مخلوط را برای چند دقیقه به مچ دردناک خود بمالید ؛ پس از چند بار مالیدن، درد از بین می رود.

احتیاطات لازم برای درد مچ دست:

از حرکات تکراری دست و حرکات مچ دست اجتناب کنید. در ابتدای همین بخش از سلامت نمناک هم گفتیم که در صورتی که فعالیت هایی که شامل حرکات تکرار شونده غیرقابل اجتناب هستند، استراحت به خود دهید.

سعی کنید مچ دست را در حالت خنثی نگه دارید، بدون اینکه مچ دست را خیلی بالاتر بگیرد و یا آن را خیلی دور نگه دارید.

استفاده از بزرگترین اتصالات ممکن است هنگام بلند کردن، مانند شانه، برای جلوگیری از استرس اضافی بر روی مچ دست، دست و انگشتان هیچ یک از اشیا را به مدت طولانی نگه ندارید.

از ابزارهای برقی مثل مته دستی اجتناب کنید.

سعی کنید روی دست ها و یا مچ های دست هایتان نخوابید

دست و مچ دست خود را به مدت 2 هفته استراحت دهید

استفاده از محصولات ضد ارتعاش با ابزارهای مرتعش

انجام تمرین های کششی دست، انگشت، و تمرینات کشش مچ

برای حفاظت از دست ها و مچ دست دستکش کار بپوشید

اعمال حرارت به مچ دست برای کمک به کاهش درد