سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک زندگی

خوردن مواد شوینده توسط کودک ، مسمومیت کودک با مواد شوینده
علائمی مانند لب های قرمز و تاول و سرفه و ورم دهان از علائم مسمومیت و خوردن مواد شوینده توسط کودک هستند که فورا باید درمان شود.

مراقب کودکان و پودرهای لباسشویی منزلتان باشید

پودرهای لباسشویی حاوی مقادیر زیادی مواد سمی هستند که خوردن آن عوارض جبران ناپذیری در پی دارد پس دانستن حقایقی در این مورد اهمی ویژه ای دارد اما چگونه کودک خود را از مسمومیت با مواد شوینده حفظ کنید؟

خوردن مواد شوینده توسط کودک

نگهداری سالم کودکان یک اولویت برای والدین است، اما نادیده گرفتن خطرات محصولات خانگی روزانه مانند پودر آشپزخانه و لباس شویی، مایعات، و کپسول ممکن است آسان باشد ولی تبعات سنگینی در پی دارد. 

به گفته کید سیف(بنیاد پیش گیری از حوادث کودک در استرالیا):حدود 50 کودک به خاطر مسمومیت در بیمارستان هر هفته بستری می شوند و هر ساله بین 5 تا 10 کودک از مسمومیت جان سالم به در می برند ؛ یکی از این سه مسمومیت در دوران کودکی با دارو مرتبط است و مواد شیمیایی خانگی مثل مواد شوینده، دلیل اصلی هستند. 

اگر کودک شما در معرض مواد شیمیایی خانگی و یا سموم دیگر قرار داشته باشد، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. مسمومیت معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک ظرف به درستی بسته نشود و یا در کابینت ها رها شود، و اگر یک محصول در یک ظرف مقاوم در برابر کودکان (مانند مواد شوینده ظرفشویی در یک جعبه مقوایی ساده قرار گیرد)این خطرات کاهش می یابد.

 مواد شوینده تنها یک منبع خطر خانگی برای کودکان هستند. پیشنهاد می کنیم به خطرات خانگی و چگونگی اجتناب از آن ها با دقت توجه کنید.

 

بازی کودک با مواد شوینده

خوردن مواد شوینده توسط کودک و علائم آن

خوردن مواد شوینده توسط کودک و نکات آن 

مواد شوینده به عنوان یک مایع یا پودر، خاصیت قلیایی دارد و اگر با مقادیر کمی آب بلعیده شود می تواند شدیدا مضر باشد و سوختگی های شدید در دهان، گلو و مجاری تنفسی ایجاد کند. در بدترین حالت، این می تواند منجر به جراحات و یا مرگ شود.

بسته بندی بارنگ های روشن، مایعات پر جنب و جوش و قرص ها می تواند برای کودکان جالب باشد طوریکه تعداد مسمومیت کودکان با مواد شوینده ظرفشویی به صدها مورد می رسد.

 پودر، مایعات و کپسول ها

 علاوه بر مایعات و پودرها، بسته های پودر و کپسول های لباس شویی خطری بالقوه برای کودکان هستند. بسته های خالدار به نظر خوردنی می آیند و کپسول ها به راحتی با ژله اشتباه گرفته می شوند.

این کپسول ها برای حل شدن در حدود 10 ثانیه در ماشین لباس شویی طراحی شده اند، بنابراین طولی نمی کشد که مایع به دهان کودک برود.

نگهداری از مایع شوینده

چگونه از خوردن مواد شوینده توسط کودک پیشگیری کنیم؟

جلوگیری از خوردن مواد شوینده توسط کودک

ظروف در بسته - مقاوم در برابر کودک (CRCs) 

این درپوش ها برای محدود کردن دسترسی به موادی که ممکن است برای کودکان خطرناک باشند طراحی شده اند. آن ها باید برای افراد مشکل باشد تا در ظرف را باز کنند، به شرطی که بعد از استفاده آن را محکم ببندید

از آنجا که شیشه های مواد شوینده هم جای نگرانی دارد، همه ظروف به یک روش طراحی نمی شوند، و به طور کلی راحت تر از یک بطری دارو باز می شوند. معمولا باید درپوش بطری را فشار دهید تا بطری را باز کنید، اما باید آن را کمی بچرخانید تا دوبار کلیک کنید.

اغلب بطری ها مشخص نمی کنند که این درپوش به دو کلیک نیاز دارد تا به درستی بسته شود، بنابراین بسیاری از والدین ممکن است به طور کامل ظرف را نبندند.

خوردن اکسیدان توسط کودک

بعد از خوردن مواد شوینده توسط کودک چه کنیم؟

پیشگیری از خوردن مواد شوینده توسط کودک

در حالی که ظروف دربسته مخصوص کودکان تعداد کودکان مسموم شده را در طول سال های اخیر کاهش داده است، تعداد زیادی از حوادث گزارش شده مرتبط با کودکان و مواد شوینده ظرفشویی دو چیز را نشان می دهد:اینکه مردم از خطرات بالقوه آگاه نیستند و برخی ظروف به اندازه کافی خوب نیستند.

بسیاری از محصولات مطابق با الزامات قانون گذاری برای برچسب زدن هستند، اما ما فکر می کنیم که مکانیزم بسته باید روی بطری (دو کلیک برای امنیت)توضیح داده شود و اخطار باید برجسته تر (در قرمز، یا در یک جعبه)روی محصولات بسیار قلیایی باشد بنابراین به درپوش های مقاوم در برابر کودک یا بسته بندی آنها تکیه نکنید تا کودکان را ایمن نگه دارید:سموم بالقوه را دور از دسترس نگاه دارید.

مراقبت از کودک

نکات مهم درباره خوردن مواد شوینده توسط کودک 

نکات ایمنی در استفاده از مواد شوینده ظرفشویی 

همیشه ظرف را به درستی ببندید و کنار بگذارید - آزمایش کنید که درپوش در جای خود قفل شده است. 

مواد شوینده را از دسترس کودکان خردسال،دور نگه دارید و در قفسه بالا و یا در کمد قفل شده نگه دارید و به محض اینکه استفاده از آن را تمام کردید، آن را به آنجا برگردانید.

 مواد شوینده را درست قبل از شستن در ماشین ظرفشویی بریزید و سریعا باقی مانده، آن را تمیز کنید.

از پدر بزرگ ها و مادربزرگ، پرستاران و افراد دیگر بخواهید که مراقب کودکان باشند و قوانین مواد شوینده را دنبال کنند.

محافظت از کودک

راه های جلوگیری از خوردن مواد شوینده توسط کودک

نکاتی دانستنی درباره خوردن مواد شوینده توسط کودک

نمک های قلیایی

 محصولاتی که نمک های قلیایی روی برچسب دارند باید روی آن هشدار سوختگی پوست و گلو داشته باشد وقتی پ هاش بالای 11.5 دارند. بعضی از مواد شوینده بسته به آنزیم ها و سفید کننده اکسیژن، که خاصیت قلیایی کمتری نسبت به نمک قلیایی دارند این ها پ هاش پایینی دارند و در هنگام قورت دادن آسیب های جدی کمتری ایجاد می کنند.

محصولات مبتنی بر آنزیم برچسب محرک دارند - اما هنوز هم می توانند باعث آسیب شوند. 

علائم مسمومیت و خوردن مواد شوینده توسط کودک

 اگر فکر می کنید کودکتان مواد شوینده خورده (مانند مایع ظرفشویی، اسیدی، تمیز کننده فر ، مواد شیمیایی یا برخی دیگر .... به دنبال کمک پزشکی فوری باشید. علامت هایی که باید به آن ها رسیدگی شود عبارتند از: 

  • لب های قرمز
  • تاول
  • تنگی نفس و سرفه
  • در داخل دهان درد شدید داشته و ورم کرده باشد

اگه بچه ریکا بخورد

خوردن مواد شوینده توسط کودک چه خطری دارد؟

مطمئن شوید که در صورت بروز مسمومیت، موارد زیر را در ذهن داشته باشید: 

استفراغ نکنید و کودک را به خوردن یا نوشیدن مجبور نکنید.

 با آب زیاد مواد شوینده را به اندازه ممکن از دهان بشویید. 

اگر کودک در معرض مواد شیمیایی خانگی مانند محصولات پاک کننده رخت شویی قرار گرفت، سریعا به آن رسیدگی کنید.